Archer's Guide / Mentális felkészülés / Így lehetsz mentálisan felkészültebb íjász

Így lehetsz mentálisan felkészültebb íjász

Szinte minden íjász szeretne profi szintre jutni, a példaképeik szintjére. Mitől jók azok az íjászok, akiket “jóknak” tartunk – azaz az élversenyzők? Mi a trükkjük? Nos – valószínűleg elég sok van nekik, de most néhányat megpróbálok bemutatni.

Nagyon sok olyan apró dolgot csinálnak a profi versenyzők, amikkel gyakorlatilag kondicionálják az agyukat a sikerre és a magabiztosságra. Ezeket a lépéseket szinte egytől egyig Te magad is bevezetheted az edzéstervedbe.

Éld meg a pillanatot

Ez elsőre talán fura és nehezen érthető lehet. Ennek a “filozófiának” a lényege, hogy a különféle, verseny közbeni élményeket el kell raktároznunk magunkban: mind a jókat, mind a rosszakat. Ennek az oka az, hogy így egy későbbi, hasonló szituációban ezeket elő tudjuk venni:

  • a rossz élmények arra jók, hogy tanuljunk belőlük és ne kövessük el ugyan azt a hibát,
  • a sikerélmények pedig támaszt nyújtanak és erőt ahhoz, hogy ha egyszer már sikerült jól teljesítenünk az akadályt, akkor menni fog megint. Nagyon fontos, hogy a lehető legtöbb apró részletet próbáld meg jól elraktározni az agyadban, hogy elő tudd hozni, mit hogyan csináltál akkor, amikor jól sikerült.

A fényképezőgép az íjász jó barátja

John Dudley - Íjász
Fénykép egy tökéletes sorozatról – remek önbizalomnövelés!

Minden bizonnyal észrevetted már, hogy a “sztár íjászok” iszonyatosan sok képet raknak fel magukról és a jó lövéseikről. Elég, ha csak megnézed Braden Gelenthien, Martin Damsbo képeit… Persze tudja mindenki, hogy a képek nagy része a szponzorok miatt van fent, de most nem ezekre gondolok…hanem a jó sorozatokat bemutatókról.

Miért van erre szükség? Azért, mert így építhetsz fel magadban egy egészséges önbizalommal teli, pozitív énképet! Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy nyugodtan, magabiztosan versenyezhess! Enélkül sokkan nehezebben fogod viselni a stresszes, szoros helyzeteket – és valószínűleg nagyobb eséllyel is fogsz hibázni ilyenkor.

Gyakorolj nyomás alatt

Nagyon sokszor szoktam hallani a “pedig edzésen 3 centis szórást lövök 50 méterről” típusú kijelentéseket, miközben értetlenül vakarja az illető a fejét egy-egy versenynap végi pocsék eredményt elemezgetve.

Ennek roppant egyszerű a logikája: az íjászok nagy része teljesen steril, ideális körülmények között edz. Nincs zavaró tényező, nincs stressz: tehát minden adott a jó lövéshez. Félreértés ne essék: amikor technikát gyakorolsz, ez a jó környezet! De verseny-felkészülésnél nem! Ott szükség van arra, hogy legyenek zavaró tényezők, amik kizökkenthetnek!

Remek megoldás például, ha a csapattársaiddal háziversenyt rendeztek. Persze csak akkor, ha mindenki 100%-ig komolyan veszi! De tudtad például, hogy Orosz Viktort az édesapja úgy készíti fel a stresszes helyzetekre, hogy pl. alkalmanként fel-le tekeri a fűtést, lekapcsol néhány lámpát a teremben, vagy csak szimplán nem ad meg egyértelmű találatokat? Ez az oka annak, hogy Viktor sokszor nyugodt tud maradni szorult helyzetben is!

Forrás: Bow International

A szerzőről Balou

Balou
2006-ban ragadtam először komolyabban íjat a kezembe - azóta nem nagyon sikerült leraknom. Akkor még egy tradícionális íjjal próbálkoztam, majd jött a komplett csigás evolúció: irányzék nélküli csigás, vadászirányzékos és most scope. De ettől függetlenül igyekszem az íjászatot minden szemszögből figyelni.

Nézd meg ezt is!

Húzáshossz

Íjászat alapjai: húzáshossz megállapítása

Amikor elkezdi valaki az íjászatot, két fontos kifejezéssel biztosan fog találkozni: húzóerő és húzáshossz. Ez …

1 hozzászólás

  1. Nagyon remek oldal! Élmény volt elolvasni minden cikket, s rengeteg a hasznos információ! Remek! Köszönöm

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.